quarta-feira, 1 de janeiro de 2014

PONFERRADA

Cidade do Berço ocidental situada no entroncamento dos rios Sil e Boeza, com cerca de 68.500 habitantes.

Inserida numha vazia mineira, a fundaçom de Ponferrada no século XI coincide com a construçom dumha ponte de ferro (Pontem Ferratam que lhe daria o nome) para atravessar o rio Sil na rota francesa do Caminho de Santiago. 

A presença judaica em Ponferrada produz-se, como no resto do Berço, ao abrigo de dous fenómenos. Por um lado, a partir do séc. IX, a teor do processo de repovoamento do território operado pola monarquia galaico-leonesa com grupos de Judeus. Por outro lado, a partir do século XI, por efeito da atraçom exercida pola atividade comercial que envolvia a rota francesa do Caminho de Santiago.

Assim sendo, Ponferrada tornou-se a partir do século XII na mais importante comunidade judaica da zona como centro administrativo e fiscal das judiarias. De facto, a efeitos tributários, cada vez que nos documentos aparece a expressom "a alfama" ou "os Judeus de Ponferrada", na realidade dizem respeito a todas as populações hebraicas do Berço.

Ponferrada está dominada por um castelo do século XIII construído polos Templários para a defesa do Caminho de Santiago. Ao desaparecer a ordem no século XIV a povoaçom passou para o controlo do Condado de Lemos até que em 1486 os reis católicos a conquistaram militarmente na sequência dumha disputa que mantinham com esta linhagem galega oposta à hegemonia castelhana na Galiza. Logo a seguir Ponferrada, juntamente com o resto do Berço galego, foi entregue ao Condado de Benavente.
Mapa do Reino da Galiza de 1619 onde Ponferrada
se situava como entrada do reino.
A consolidaçom no poder dos reis católicos supõe também a perseguiçom religiosa. Embora num princípio a populaçom judaica nom morava em bairros separados dos cristãos, em 1488 os reis católicos comissionam o corrigidor Juan de Torres para que, cumprindo com as disposições gerais relativas aos Judeus, concentrasse a populaçom judaica em bairros segregados da populaçom cristã. Destarte, quatro antes do édito de expulsom, os Judeus de Ponferrada foram recluídos num bairro próprio que ainda conserva o nome de Bairro dos Judeus.

Judiaria de Ponferrada achava-se localizada em duas zonas diferenciadas. Por um lado, o Monte Judeu, na zona centro da cidade ao pé do castelo, entre o parque do Plantio e o rio, à direita da antiga estrada da Corunha. Por outro lado, o Campo Judeu, mais a norte, na zona da atual Avenida da América, ficando o bairro nos dous lados desse eixo viário.
Planta de Ponferrada com localizaçom das zonas de âmbito judaico.
Na zona conhecida como Monte dos Judeus (Bóveda), muito perto da antiga ponte de Cubelos, achava-se a Sinagoga, cujos restos se conservaram até o ano 1982. Antes de o prédio ser removido por um prédio de uso habitacional, a sinagoga fora utilizada durante muitos anos como armazém. O Monte dos Judeus, próximo do mercado velho e no entroncamento dos rios Sil e Boeza, também albergou um cemitério judaico.


Na atualidade a Escola "Campo dos Judeus" localiza-se no local que recebia esse nome na antiga Judiaria de Ponferrada.


Apesar da políticas assimilacionistas pan-castelhanas implementadas polos sucessores dos reis católicos, Ponferrada é hoje um município parcialmente lusófono, já que a paróquia de Sam Pedro de Devesas ainda conserva a língua galega. Paróquias como Fontes Novas deixaram de ser galego-lusófonas na década de 1960.

Sem comentários:

Enviar um comentário