Na Galiza ainda se conserva toponímia ligada com umha alegada herança judaica.
Judeus
Embora no atual Nomenclátor da Galiza nom se regista qualquer lugar chamado Xudeu ou Xudeus, a voz do galego-português comum derivada de IUDAEUS. No entanto, existe uma Rúa dos Judeus en Vila Nova dos Infantes (concelho de Cela Nova) para nos indicar o lugar em que moravam dentro do arruamento urbano.
Rua dos Judeus, Vila Nova dos Infantes, Cela Nova |
> Ver localizaçom da Rua dos Judeus
Na cidade da Corunha houve um Rego dos Judeusa que desaguava na praia da Palhoça junto da Ilha dos Judeus. Neste local, foram descobertas, no final do século XIX, várias lápides de hebreus dos séculos XII e XIII. A canalizaçom da irrigação no início do século XX e as obras de extensom do porto da cidade da Corunha, pola qual a ilha seria soterrada, levaram à perda de ambos os topónimos.
Xueus/Jueus
Xueus (Jueus) é um nome de lugar único em todo o Nomenclátor da Galiza localizado na freguesia de Santiago de Gaioso (concelho de Outeiro de Rei, comarca da Terra Chã). Registado no Tombo de Sobrado como Iudeus e Iudeos já no século X, Nicandro Ares vê nele um derivado da forma latina IUDAEUUS. Seria, portanto, um etnotopónimo que poderia referir-se à religiom professada polo primeiro dos habitantes do território ou, ainda, um antropónimo que derivaria da sua alcunha ou apelido.
Jueus, Santiago de Gaioso, Outeiro de Rei |
Sinagoga/Sinoga
Nomes de lugar únicos na Galiza registados como Sinagoga na freguesia de Caberta (concelho de Mogia, comarca de Fisterra) e Sinoga na freguesia de Santa Marinha (concelho de Outeiro de Rei, na comarca da Terra Chã) som para Antom Santamarina "as únicas relíquias das várias sinagogas documentadas na Idade Média".
Sinagoga, Caberta, Mogia |
A sua origem é a voz grega Synagoga, cujo significado principal era “reuniom” que, por extensom, acabou dando o termo geral “Templo onde os Judeus se reúnem para o culto”. Esses locais, portanto, podem ter abrigado no passado um lugar sagrado de oraçom para os Hebreus das redondezas, e onde talvez acudiriam os habitantes de Jueus.
Sinoga, Santa Marinha, Outeiro de Rei |
Fonte: Toponímia da Galiza
Sem comentários:
Enviar um comentário