quarta-feira, 10 de janeiro de 2018

LOUROSA DE BESTEIROS

Santiago de Besteiros é umha freguesia portuguesa do concelho de Tondela. Com 1331 habitantes, está situada na Beira Alta, numha regiom que segundo documentos dos séculos X, XI e XII designava-se por Terra de Besteiros.

O lugar de Lourosa de Besteiros, referido nas Inquirições do rei Afonso III, já tinha em 1258 quatro casais, um deles umha honra e os outros três que tinham pertencido a umha quinta. Em 1504 é autorizada a criaçom dumha estalagem a um membro da nobreza pertencente à estirpe de Riba de Vizela.

Pesquisadores portugueses descobriram no cimo das vergas dumha casa de antigos lavradores da povoaçom de Lourosa de Besteiros umha inscriçom formada por 3 frases escritas na pedra que faz referência três figuras da Torá: 
"Quem enfraqueceu a Sansão" 
"e desacreditou a David" 
"e fez néscio a Salomão". 

Este trítico de mensagens parece sintetizar toda a história, cultura e religiom de Israel na Diáspora e, ao mesmo tempo, parece retratar o receio polo fim do Povo Judeu.

O facto que se repetiu em mais casas do lugar levou aos investigadores Luis Filipe Pereira e António Domingos Pereira, professor de história, a levantarem a hipótese de ali ter sido, polo menos ao longo do século XVII, umha importante comunidade judaica assente na existência dum complexo social, comunitário e administrativo composto pola sinagoga, tribunal, cadeia e cemitério judaicos.
Localizaçom da área judaica em Lourosa de Besteiros
A sinagoga, identificada em 2013, apresenta a antedita inscriçom em pedra servindo de torça na porta de entrada e era constituída por dous pisos sem qualquer divisom. O piso superior onde funcionaria como local de culto e reuniom da comuna e o piso inferior onde funcionaria o tribunal e a parte administrativa. 

O edifício, de planta quandrangular conforme a tradiçom sefardita, encontra-se isolado e inserido na área da quinta rodeado dum vasto espaço verde afastado do núcleo habitacional. 
Sinagoga de Lourosa de Besteiros - Tondela
Por iniciativa do seu proprietário, foi objeto de obras de conservaçom, fazendo com que o seu espaço esteja hoje reabilitado e notabilizado, bem como o espaço museológico situado no piso térreo.

No interior do edifício da sinagoga encontra-se um Hechal (também designado por Aron, armário judaico ou simplesmente "Arca"), sendo constituido por 15 blocos de granito, sendo três frontais, que definem dous nichos de contorno retangular.
Armário judaico na sinagoga de Lourosa de Besteiros
Em Lourosa de Besteiros estám referenciadas até vinte marcas cruciformes e 3 monogramas de israel dispersos pola aldeia, compostos pola gravaçom da letra I entrelaçada à letra S.


Cruciformes em Lourosa de Besteiros

O texto e fotografias deste artigo foram tiradas da Candidatura do núcleo judaico de Lourosa para classificação como Conjunto Interesse Público (CIP), elaboradas por Luís Filipe S. Neves S. Pereira no seu Projeto de Mestrado em Gestão Turística dirigido polas Professoras Doutoras Cláudia Seabra e Odete Paiva da Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Viseu-Instituto Politécnico de Viseu (maio de 2016).

No livro "O Leão de Judá Rugiu em Lourosa de Besteiros", de características inéditas, os pesquisadores Luis Filipe Pereira e António Domingues Pereira desvendam muitos dos mistérios desta judiaria numha tentativa de interpretar os sinais do passado.

CAEIRO quer exprimir o seu agradecimento a D. Luís Filipe Pereira por tê-lo informado da existência desta judiaria e convidado a aproximar-se deste testemunho da presença judaica em Portugal.

Sem comentários:

Enviar um comentário